85% van alle agencies wordt nooit High Performer. Waarom?
De reden is 'in your face' maar wordt structureel gemist.
Eerst even de context, wat bedoel ik met hashtag#highperformance?
Dit: --> duurzaam winstgevend, ruim boven de 20%.
Dus. Waarom wordt 85% nooit High Performer?
In a nutshell:
Omdat 85% begint aan de verkeerde kant van mijn pyramide, bij GROEI. Wat leidt tot opportunistische besluiten op onderbuik, het negeren van slechte voorspelbaarheid en het niet serieus nemen van het fundament, de basis.
Terwijl het fundament onder High Performance juist dáár ligt, in die onderste laag van de pyramide. Ik noem dat de '3 pijlers van High Performance'.
๐ฃ๐ถ๐ท๐น๐ฒ๐ฟ๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ผ๐ฝ ๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ฒ? ๐๐ฎ๐ป ๐ถ๐ ๐ฑ๐ถ๐ ๐ฑ๐ฒ ๐๐๐ฎ๐๐๐ ๐พ๐๐ผ:
Cijfers en data zijn complex en onoverzichtelijk.
De meetings daarover zijn saai en de-motiverend.
Er is weinig structuur en uniformiteit, dus veel discussie en ruis.
Er is feitelijk geen inzicht. Geen control.
Het ontbreekt aan ritme om te leren van de data.
En er mist kennis om dit alles te veranderen.
(De accountant gaat dat niet oplossen vrees ik)
Kortom, 85% van de bureaus moddert door. Suboptimaal.
๐๐ฒ๐ ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐. ๐๐ถ๐ ๐ด๐ฒ๐ฏ๐ฒ๐๐ฟ๐ ๐ฏ๐ถ๐ท ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป๐ฐ๐ถ๐ฒ๐ ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐๐ฒ๐น ๐ฑ๐ฒ ๐ฏ ๐ฝ๐ถ๐ท๐น๐ฒ๐ฟ๐ ๐๐ฒ๐ฟ๐๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ป:
Door eenvoud en eenduidigheid in de cijfers, verandert de mind-set van het MT
door de materie steeds beter te snappen, worden finance meetings leuker en waardevoller
zo groeit het inzicht en begrip van de werkelijke performance in het bureau
en wordt de voorspelbaarheid van de business beter
waardoor het zelfvertrouwen van het MT snel toeneemt
en zij betere, op feiten gebaseerde besluiten durven nemen
met slechts een handvol KPI's als leidraad
die hen daarna de focus geven bij het scherper sturen op de output
dit leidt tot intentionele, waardevolle groei
groei in omzet, marges, productiviteit of klantrendement
en die 'waarde'-groei leidt letterlijk tot meer bottom-line resultaat
waardoor het MT bewezen ziet dat sturen op een handvol cijfers werkt
waarna zij het hele bedrijf meer en meer in cijfers gaan betrekken
op een leuke, aantrekkelijke en motiverende wijze
wat leidt tot een hoge mate van 'alle neuzen dezelfde kant op'
waardoor de organisatie stevig kan blijven groeien
terwijl de winstgevendheid op peil blijft
en er altijd ruimte is voor investeringen in groei
wat een cruciaal ingrediënt is van (duurzame) high performance
en van nieuwe mogelijkheden in de toekomst...
***
Ik zeg: begin bij de basis. Versterk de 3 pijlers door eerst aan hashtag#eenvoud te werken.
Begin bijvoorbeeld door aan je MT te vragen:
"Welke 3 dingen in onze rapportages zijn te complex?"
Kies er een en fix dat. Repeat.
En dan ben je begonnen om toch nog bij die 15% te komen.
Regelmatig deel ik inzichten overย de magieย achter jeย cijfers en kpi's.
Wil je een update bij een nieuwe post? Meld je dan even aan.