85% van alle agencies wordt nooit High Performer. Waarom?

De reden is 'in your face' maar wordt structureel gemist.

Eerst even de context, wat bedoel ik met hashtag#highperformance?
Dit: --> duurzaam winstgevend, ruim boven de 20%.

Dus. Waarom wordt 85% nooit High Performer?

In a nutshell:

Omdat 85% begint aan de verkeerde kant van mijn pyramide, bij GROEI. Wat leidt tot opportunistische besluiten op onderbuik, het negeren van slechte voorspelbaarheid en het niet serieus nemen van het fundament, de basis.

Terwijl het fundament onder High Performance juist dáár ligt, in die onderste laag van de pyramide. Ik noem dat de '3 pijlers van High Performance'.

๐—ฃ๐—ถ๐—ท๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐—ฝ ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ? ๐——๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐˜€ ๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐˜๐˜‚๐˜€ ๐—พ๐˜‚๐—ผ:

Cijfers en data zijn complex en onoverzichtelijk.

De meetings daarover zijn saai en de-motiverend.

Er is weinig structuur en uniformiteit, dus veel discussie en ruis.

Er is feitelijk geen inzicht. Geen control.

Het ontbreekt aan ritme om te leren van de data.

En er mist kennis om dit alles te veranderen.

(De accountant gaat dat niet oplossen vrees ik)

Kortom, 85% van de bureaus moddert door. Suboptimaal.

๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€. ๐——๐—ถ๐˜ ๐—ด๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ๐˜ ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—น ๐—ฑ๐—ฒ ๐Ÿฏ ๐—ฝ๐—ถ๐—ท๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป:

Door eenvoud en eenduidigheid in de cijfers, verandert de mind-set van het MT

door de materie steeds beter te snappen, worden finance meetings leuker en waardevoller

zo groeit het inzicht en begrip van de werkelijke performance in het bureau

en wordt de voorspelbaarheid van de business beter

waardoor het zelfvertrouwen van het MT snel toeneemt

en zij betere, op feiten gebaseerde besluiten durven nemen

met slechts een handvol KPI's als leidraad

die hen daarna de focus geven bij het scherper sturen op de output

dit leidt tot intentionele, waardevolle groei

groei in omzet, marges, productiviteit of klantrendement

en die 'waarde'-groei leidt letterlijk tot meer bottom-line resultaat

waardoor het MT bewezen ziet dat sturen op een handvol cijfers werkt

waarna zij het hele bedrijf meer en meer in cijfers gaan betrekken

op een leuke, aantrekkelijke en motiverende wijze

wat leidt tot een hoge mate van 'alle neuzen dezelfde kant op'

waardoor de organisatie stevig kan blijven groeien

terwijl de winstgevendheid op peil blijft

en er altijd ruimte is voor investeringen in groei

wat een cruciaal ingrediënt is van (duurzame) high performance

en van nieuwe mogelijkheden in de toekomst...
***

Ik zeg: begin bij de basis. Versterk de 3 pijlers door eerst aan hashtag#eenvoud te werken.

Begin bijvoorbeeld door aan je MT te vragen:

"Welke 3 dingen in onze rapportages zijn te complex?"

Kies er een en fix dat. Repeat.

En dan ben je begonnen om toch nog bij die 15% te komen.

Regelmatig deel ik inzichten overย de magieย achter jeย cijfers en kpi's.

Wil je een update bij een nieuwe post? Meld je dan even aan.

Aanmelden

Info

#Masterjecijfers is eenย brand
van Olivier Zeestraten.

Masterjecijfers B.V.
De Ruijterstraat 36
2518 AS Den Haag