Hoe krijg jij je MT écht accountable op KPI's?
Dit zijn de 10 voorwaarden voor succes:
1. Het doel
Is het écht 100% duidelijk waarom dit getal zo waardevol is voor de doelen van het bureau? Kun je dat simpel uitleggen? Snapt je teamlid ‘het grotere business plaatje’?
2. De standaard
Heb je een target of standaard voor de KPI vastgesteld? Is het objectief helder wanneer iemand het ‘goed’ doet? Wanneer is het ‘slecht’ en wanneer ‘matig’? Maak dat expliciet.
Bijvoorbeeld over declarabiliteit:
<60% is slecht
60% - 70% is matig
>70% is goed.
Het kan maar duidelijk zijn…
3. Toegankelijk
Hou je KPI-dashboard visueel heel simpel. Niet 5 getallen op een kluitje in een sheet plempen. Less is more.
Geef elke KPI 3 performance-levels: rood, oranje, groen. Niet meer.
4. Overeenstemming
Snapt je teamlid hoe de berekening tot stand komt? Is daar 100% overeenstemming over in het team?
Ik hoor vaak discussie aan de MT-tafel over begrippen en berekeningen. Bijv. hoe declarabiliteit zou moeten worden berekend. Wat een waste of time...
5. Invloed
Heeft je teamlid daadwerkelijk invloed op de KPI? Kan hij/zij minimaal 3 dingen noemen die hij/zij concreet kan doen om dit getal in het groen te krijgen of houden?
Tip: check mijn blogvideo 'De KPI-menukaart' voor concrete hadvatten hierbij.
6. Eén ei is geen ei
Kun je op het dashboard zien wat de voortgang was in de afgelopen 7 weken of maanden? Met alleen het getal van die week/maand mis je van alles. De trend geeft juist zoveel info en duiding.
PS: een trend wordt pas zichtbaar met minimaal 7 perioden aan data naast elkaar.
7. Ownership
Is het 100% clear wie de (enige) ‘owner’ is van die KPI?
Staat zijn/haar naam (of avatar) op het dashboard afgebeeld naast de KPI?
Is het formeel vastgelegd in de job-scorecard?
Voelt je teamlid zich ook echt de eigenaar?
Komt hij/zij elke meeting pro-actief met waardevolle inzichten naar jullie MT-tafel?
8. Vier successen
Vier elke meeting de behaalde KPI-successen met elkaar. Sta er even extra bij stil. Veel ondernemers vergeten het ‘nu’ te waarderen en kijken alweer naar wat er beter kan. Voor je team is dit anders, vergeet dat niet.
9. Belonen
Het loont om je team te belonen. Doe het groots met een bonus einde jaar of hou het klein, door een compliment uit te delen.
Ook wanneer een KPI al langer op groen staat, blijft het waardevol om dat expliciet te waarderen.
Iemand ‘zien’ in je MT door zijn inzet en effort te benoemen in het licht van een hard cijfer, dat doet wonderen.
10. Motiveren
Een KPI kan je fantastisch inzetten om je team te motiveren. Een KPI-ranglijst is misschien wat Amerikaans, maar een beetje competitie tegen elkaar of tegen jezelf is gezond. Mis deze psychologische bonus niet.
Regelmatig deel ik inzichten over de magie achter je cijfers en kpi's.
Wil je een update bij een nieuwe post? Meld je dan even aan.