Meer voorspelbaarheid in je agency.
Voorspelbaarheid, dat is de holy grail, maar hoe realiseer je dat?
Ik loop nu al wat jaartjes in de agencywereld rond en wilde dit punt nou eens bespreekbaar maken:
Jij hebt vast ook eens geroepen:
"We hebben óf teveel mensen, óf te veel werk, totaal onvoorspelbaar, gek word ik ervan..."
Wat ik zo pijnlijk vind is dat deze uitspraak als een excuus wordt gebruikt om het daar dan maar bij te laten.
Om die highs en lows en stress te verdragen.
Om toch maar 'vrede te hebben' met slechte voorspelbaarheid.
Zelfs om je slechte winstgevendheid aan te wijten. š¤£
Ultimately, om je kop in het zand te steken en middelmatigheid te accepteren.
En dat laatste doen veel ondernemers omdat ze gewoonweg niet weten hoé hier fundamenteel anders mee om te gaan.
En zo regeert de waan van de dag door en groeit de onvervulde potentie in je bedrijf...
Argghhh.
Dus, hoe krijg je je agency meer voorspelbaar, met name op het financiële vlak..?
Hoe bouw je je eigen 'glazen bol'?
Voor >90% van de bureaus begint dat met het bewustzijn over welke van onderstaande 3 pijlers versterkt moet worden. Ik noem het de 3 pijlers van High Performance:
1. inzicht
2. structuur
3. ritme
Voorspelbaarheid is het resultaat van stevige 'structuur' op finance en kpi-vlak. Die structuur geeft je de basis om in een vlot 'ritme' de (financiële) ins en outs van je bedrijf te leren herkennen.
En door die regelmaat krijg je steeds meer 'inzicht' en be-grip van/op wat er in je bedrijf gebeurt.
En dat gevoel van 'grip' geeft je het vertrouwen om te durven vertrouwen op jouw eigen beeld van de toekomst. (je forecast:))
En zo gaat je voorspelbaarheid langzaam omhoog. Maak je betere beslissingen en groeit je bedrijf en winstgevendheid mee.
Voor circa 15% van de agencies in NL (en daaruiten) is dit het scenario de modus operandi.
Maar veruit de meeste agencies (die ik spreek) ontberen alle 3 de bovenstaande punten.
Dus hoe te beginnen?
Agendeer op je volgende key-player of MT meeting deze 3 pijlers. En vraag aan het team op welke pijler jullie pijlen moeten richten dit kwartaal. En met wlke handvol acties.
Wedden dat je nu nog geen tips van mij nodig hebt? Wedden dat je mensen waardevolle dingen zeggen?
Accepteer niet langer dat je onvoorspelbare businesmodel jullie molensteen is. Het is een valse overtuiging die je als ondernemer van je af moet schudden.
Regelmatig deel ik inzichten overĀ de magieĀ achter jeĀ cijfers en kpi's.
Wil je een update bij een nieuwe post? Meld je dan even aan.