Wat is een goede winstgevendheid voor een agency met 15 - 75 medewerkers?

Dit is de hamvraag die ik vaak mag beantwoorden. 

Hieronder lees je mijn benchmarks die in agencyland inmiddels de norm beginnen te worden.

Eerst even de context:

1. Beoordeel winstgevendheid altijd met een percentage
2. Gebruik 'winst vóór belasting' ('ebitda' vertekent de benchmark)
3. Bereken het % t.o.v. het BBI (=bruto bureau inkomen of brutomarge), niet t.o.v. de omzet (omzet vertekent de benchmark)
4. Bekijk altijd een periode van 12 maanden (i.v.m. seizoen en niet goed verwerkte onderhanden werk)

๐—œ๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฎ๐—ป๐˜๐˜„๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ต๐—ฎ๐—บ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—ธ๐—ฑ๐—ผ๐˜„๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ถ๐—ท๐—ป ๐˜„๐—ถ๐—ป๐˜€๐˜-๐—น๐—ฎ๐—ฑ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ-๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ต๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐˜€:

Trede 1: <๐Ÿญ๐Ÿฌ% noem ik: "slecht". punt. geen excuses.

10% noem ik: "break even"
Waarom? Omdat als je groeit er cash nodig is om die groei te financieren. Die cash wil je het liefst uit je eigen bedrijfsvoering halen, dat vraagt om winst van gisteren die zich morgen zal vertalen in cashflow.

Trede 2: ๐Ÿญ๐Ÿฌ% ๐˜๐—ผ๐˜ ๐Ÿญ๐Ÿฑ% noem ik: "op weg naar acceptabel"

Trede 3: ๐Ÿญ๐Ÿฑ% ๐˜๐—ผ๐˜ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ% noem ik: "onderweg naar nieuwe mogelijkheden"

Trede 4: ๐Ÿฎ๐Ÿฌ%+ noem ik: "echt heel goed".

Petje af, je kunt jezelf high performer noemen. Je bevindt je in de top <10% van alle agencies in NL (en daarbuiten...).

Trede 5: ๐Ÿฎ๐Ÿฑ%+. Ja, er zijn agencies die dit realiseren duurzaam. Zullen we dat "๐—ณ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—ธ๐—ถ๐—ป ๐—ฎ๐˜„๐—ฒ๐˜€๐—ผ๐—บ๐—ฒ" noemen?!

๐——๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—น๐—ฎ๐—ถ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€:

Nee, het gaat niet alleen om winst.

Ja, in fases van snelle groei mag het ook wat lager liggen.

Nee, er is geen 'goeie reden' dat het bij jou echt niet zo 'hoog' kan worden.

Ja, met de juiste inzichten kan ELK bureau groeien op deze benchmark-ladder

Nee, dat gaat niet vanzelf

Ja, er is meer voor nodig dan een assertieve accountant

Nee, het is niet moeilijk, je kunt gewoon beginnen met het blootleggen van een groot 'lek' in je business, en daar op acteren.

Kijk eens hoeveel tijd / uren je besteedt aan je top 3 grootste klanten. Welke doet het relatief het slechts? Begin daar met schaven.

Succes.

PS: deze foto is gemaakt tijdens een live sessie waar ik zo'n 10 ondernemers vroeg hun % te berekenen. Zoals je ziet was er precies één die zich tot die 10% kon rekenen. 

En de "hoe ga ik daar komen" - discussies daarna zijn natuurlijk het leukst. :)

Regelmatig deel ik inzichten overย de magieย achter jeย cijfers en kpi's.

Wil je een update bij een nieuwe post? Meld je dan even aan.

Aanmelden

Info

#Masterjecijfers is eenย brand
van Olivier Zeestraten.

Masterjecijfers B.V.
De Ruijterstraat 36
2518 AS Den Haag